Levensbeschouwelijk Burgerschapsonderwijs
Burgerschapsonderwijs gaat over de ontwikkeling van de kinderen tot democratische burgers.
Vanuit de christelijke normen en waarden willen we kinderen voorbereiden op de steeds complexere en diverse maatschappij. We willen ze leren om respect voor de wereld te hebben, dat ze zich kunnen verbinden aan zichzelf en aan een ander door betrouwbaar en transparant te communiceren. We leren ze een zelfbewuste, kritische en onderzoekende houding, waarmee ze verantwoordelijkheid kunnen nemen en zelfbewuste keuzes kunnen maken en om de mensen om hen heen te waarderen en van en met elkaar te genieten.
Dit doen wij vanuit onze vier kernwaarden, die gebaseerd zijn op de Bijbel:
Verbondenheid: met elkaar en met de wereld om ons heen
Verantwoordelijkheid: We leren zelfstandig keuzes maken en zijn aanspreekbaar op handelen en gedrag. We hebben oog voor de ander en onze omgeving, ook voor later
Vertrouwen: We zijn betrouwbaar en integer, we geloven in de goede bedoelingen van onszelf en de ander en we mogen fouten maken. We durven te reflecteren naar onszelf en naar de ander.
Verwondering: We genieten van de wereld om ons heen, we laten ons inspireren en we zijn nieuwsgierig.
Ons aanbod is ondergebracht binnen de volgende drie domeinen, met onderliggende bouwstenen:
Identiteit: democratische cultuur
Democratie: vrijheid en gelijkheid, macht en inspraak, democratische cultuur
Participatie: diversiteit, solidariteit, digitaal samenleven
Op de Julianaschool leggen we de volgende accenten.
Identiteit:
De Julianaschool is een pluriforme, breed toegankelijke algemeen Christelijke school. De Bijbel en de omgang daarmee in de christelijke traditie zijn richtsnoer en inspiratiebron voor het leven en werken in de school. Ook is er een respectvolle houding tot en kennisnemen van andere godsdiensten en is er aandacht voor de betekenis van religie in het algemeen. Wij vertellen de verhalen uit de bijbel, we hebben gesprekken met de kinderen, we bidden elke dag en we vieren Pasen en het Kerstfeest.
In de praktijk proberen we:
· elk kind een veilige en liefdevolle omgeving te bieden, waarin het gestimuleerd wordt zichzelf te ontwikkelen en waarin het zijn plaats te midden van andere kinderen kan innemen zonder geplaagd of uitgelachen te worden;
· de mogelijkheden die elk kind heeft, als basis te nemen voor ons handelen;
· de kinderen te leren dat een mens er moet zijn voor de ander, dichtbij en veraf;
· de kinderen te leren de maatschappij en de medemens open tegemoet te treden en ze bewust te maken van vooroordelen.
· de kinderen te leren respect te hebben voor elkaar en anderen, en voor de aarde.
Democratie:
We geloven in de waarde en het belang van samenwerking met ouders, kinderen en leerkrachten om het onderwijs zo passend mogelijk vorm te geven. Hierin heeft iedereen een stem. Leerkrachten geven mede vorm aan de schoolontwikkeling in de verschillende kwaliteitsteams, ouders denken mee in de MR en praktisch in de OR en kinderen denken mee in de leerlingenraad. Daarnaast leren we kinderen een mening te vormen en te delen, maar ook een ander te begrijpen. Dit komt onder andere naar voren in de lessen vanuit onze methode Blink, waarin we door middel van thema’s met verwondering naar de wereld om ons heen kijken en bespreken. Door de methode Rots en Water leren de kinderen grenzen aangeven en herkennen en respecteren.
Participatie:
We zoeken de verbinding met de wereld om ons heen, in de stad, in de wijk en in de school. We laten actieve betrokkenheid zien, door deel te nemen aan schoolsporten, door de connectie met een verpleeghuis in de wijk, door het adoptiemonument. Daarnaast doen we mee met de Kinderpostzegels en de Schoenendoosactie.
We zijn een afvalvrijeschool, waarbij we ons verantwoordelijk voelen voor onze school en onze omgeving
De volledige uitwerking van het burgerschapsonderwijs, is beschreven in ons werkdocument. Op de website van de Scholen van Oranje is het algemene beleidsstuk Burgerschap te vinden.